Forum www.1wysokieobroty1.fora.pl Strona Główna
  FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 
TDi - i wszystko jasne..

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.1wysokieobroty1.fora.pl Strona Główna -> Silnik
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mietan
Nowicjusz



Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia / Dąbrowa

PostWysłany: Sob 8:29, 19 Kwi 2008    Temat postu: TDi - i wszystko jasne..
Exclamation Krótkie kompendium wiedzy na temat TDi

Wśród wielu pytań na temat TDi wiele kwestii zbyt często się powtarza w pytaniach nowicjuszy na forum Wink wiec zanim zapytasz poczytaj. Idea

Arrow Na początek krótkie przypomnienie podstawowych określeń:

TDi - jest to silnik wysokoprężny, turbo-doładowany, z bezpośrednim wtryskiem paliwa którym jest olej napędowy.

Na przykład tego można wziąć samochód marki Seat (posłużę się Leonem) w którym wyróżniamy 2 główne grupy silników TDi :

TDi VP - czyli silnik w którym zasilanie odbywa się przed pompę rotacyjną (VP), a paliwo trafia bezpośrednio do cylindra poprzez wtryskiwacze (które można tuningować)

Silniki te posiadają odpowiednio moce: 90, 110KM

TDi PD - czyli silnik w którym zasilanie odbywa się poprzez pompo-wtryskiwacze. Ten silnik nie posiada pompy rotacyjnej ani wtryskiwaczy, występuje jedynie pompa wstępnego zasilania znajdująca się w zbiorniku paliwa. Za wytworzenie ciśnienia wtrysku oraz sam wtrysk odpowiadają cztery pompo-wtryskiwacze umieszczone w głowicy.

Silniki te dysponują mocą odpowiednio: 90KM, 101KM, 105KM, 115KM, 130KM, 150KM (w Leonach występują te dwa ostatnie).

Arrow Jak jeździć TDi i o czym należy pamiętać i co należy wiedzieć :

1. Dbaj o dobry olej w silniku.
2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km), jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km.
3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych, w przypadku bardzo dużych mrozów odczekaj 10-20 sec po zgaśnięciu kontrolki świec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.
4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator.
5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami.
6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej.
7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylować w okolicach 90st.C, nie zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp. wody, należy poczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę, aż olej osiągnie właściwą temp./pracę.
8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika poczekaj na wyhamowanie i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na brak smarowania.
9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj parę minut.
10. Unikać należy (jak ognia częstego ;p) PSJ (czyli Pizdowatego Stylu Jazdy). Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli prawie bez gazu i zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. i nie dajesz silnikowi osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz często na 5 biegu 60km/h po mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ.
Czym to szkodzi ? - Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie. Nie jest korygowane ciśnienie, turbina pompuje absurdalne (hm, może to złe określenie, ale innego nie wymyśliłem ;p) ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. A naprawa tego gówna jest zajefajnie trudna.. Spotkałem się już z kilkoma autami Suzuki gdzie ludzie narzekali na turbinę. Nic dziwnego bo nie wiedzą jak jej używać !!! Najlepiej jeździć stosując się do punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. I od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde TDi musi wnętrzności przewietrzyć.
11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności po warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.
12. Każde TDi zużywa olej. Jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej niż 1litr między wymianami.
13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w TDi.
14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza, kosztuje nie wiele a za to ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.
15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie IC), czyli chłodnicę powietrza doładowującego, znajdujący się najczęściej tuż przed przednim prawym kołem.
16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza. Lepiej częściej wymieniać filtr papierowy.
17. Dbaj o sprzęgło, bo kosztuje trochę $$ Exclamation
18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do odcięcia. Dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i moc, i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi zakresami.
19. Każde TDi od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka. Nie należy się tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną zasłonę dymną.
20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje, tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie.

Ok.. To tyle lektury, jak znajdę czas to napiszę jeszcze szczegółowy opis pompo-wtryskiwacza Smile

Pozdrawiam moich mechaników tj.Pana Adama i Krystiana (oni mnie nauczyli wszystkiego o dieslu ;p).


EDIT:
Dołączam kilka przydatnych fotek..

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

oraz moja ulubiona, dla zielonych : [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Mietan dnia Śro 12:41, 14 Maj 2008, w całości zmieniany 7 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.1wysokieobroty1.fora.pl Strona Główna -> Silnik Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group Boyz theme by Zarron Media 2003



Regulamin