| Mietan Nowicjusz
 
 
 Dołączył: 18 Lut 2008
 Posty: 22
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Gdynia / Dąbrowa
 
 | 
			
				|  Wysłany: Nie 0:38, 02 Mar 2008    Temat postu: Dokładniej o silniku czterosuwowym.. |  |  
				|  |  
				|  SSANIE Zawór ssący jest otwarty, tłok przesuwa się w stronę dolnego martwego punktu (DMP), wytwarzając we wnętrzu cylindra podciśnienie. Dzięki temu z kanału dolotowego, znajdującego się za zamykającym go zaworem ssącym, wciągnięta zostaje z gaźnika (lub układu wtryskowego i kanałów powietrznych) mieszanka paliwowo-powietrzna. Trafia ona do wnętrza cylindra, pomiędzy denko tłoka a głowicę cylindra. Kiedy tylko tłok przekroczy DMP, zawór ssący zostaje zamknięty.
 (Zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
 
 
  SPRĘŻANIE Tłok przemieszcza się w górę cylindra, ściskając (czyli sprężając) mieszankę paliwowo-powietrzną. Sprężanie następuje pod ogromnym ciśnieniem, do (zwykle) mniej więcej jednej dziesiątej początkowej objętości mieszanki. Ale zanim osiągnie ona ową minimalną objętość (na 1-2 milimetry - lub inaczej na ok. 5 stopni obrotu wału korbowego przedtem, zanim tłok osiągnie górny martwy punkt, GMP) następuje zapłon. Celem jest doprowadzenie do spalenia całej mieszanki w tej chwili, gdy tłok już przekroczył GMP i może zostać odepchnięty przez rozprężające się gazy spalinowe, rozpoczynając suw pracy.
 (Zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
 
 
  PRACA Tłok zostaje odepchnięty - z siła wręcz niewyobrażalną, jako że we wnętrzu komory spalania po zapłonie powstaje ciśnienie o wartości do 100 barów, co odpowiada sile nacisku na tłok równej 5 tonom! I takie siły muszą być przeniesione z denka tłoka poprzez korbowód na wał korbowy. Z tego jednego suwu pracy silnik musi uzyskać wystarczający impet obracający wałem korbowym, by przeprowadzić pozostałe trzy suwy. Łatwo więc pojąć, dlaczego silniki pracują tym równiej im więcej mają cylindrów.
 (Zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
 
 
  WYDECH Jeszcze zanim tłok osiągnie DMP, otwarty zostaje zawór wydechowy i wciąż jeszcze nie do końca rozprężone gazy spalinowe mogą opuścić cylinder, kierując się w stronę układu wydechowego. Przemieszczający się w górę tłok wypycha z cylindra resztę gazów, a po przekroczeniu rozpoczyna cykl od początku.
 (Zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])[/i]
 
 (Wszystkie cztery suwy: [link widoczny dla zalogowanych])
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez Mietan dnia Nie 12:15, 02 Mar 2008, w całości zmieniany 2 razy
 |  |