Forum www.1wysokieobroty1.fora.pl Strona Główna
  FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 
'Układy Napędowe' rodzaje, wady, zalety

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.1wysokieobroty1.fora.pl Strona Główna -> Podwozie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mietan
Nowicjusz



Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia / Dąbrowa

PostWysłany: Nie 13:18, 02 Mar 2008    Temat postu: 'Układy Napędowe' rodzaje, wady, zalety
Exclamation Określenie układu napędowego i typy układów napędowych
Spróbujmy sobie na początek w jakiś sposób określić co właściwie nazywamy układem napędowym. Można stwierdzić, że są to wszystkie mechanizmy i elementy przenoszące moc z silnika na koła pojazdu i umożliwiające uzyskanie dla tego pojazdu różnych prędkości jazdy i różnych momentów obrotowych.
Możemy zatem powiedzieć, że w skład typowego układu napędowego wchodzą:

* sprzęgło główne
* skrzynia biegów
* przekładnia główna z mechanizmem różnicowym
* półosie napędowe
* koła jezdne napędowe

Elementy wymienione powyżej mogą być w samochodzie umieszczone razem tworząc tzw. zespolone układy napędowe. Mogą też być umieszczane oddzielnie. Wtedy do połączenia poszczególnych elementów stosujemy dodatkowo wały napędowe z przegubami.
W poniższych rozważaniach zajmę się jedynie układami napędowymi samochodów osobowych bez autobusów i ciężarówek. Cool
Dla samochodów osobowych możemy wyróżnić 4 rodzaje układu napędowego. Klasyfikacja zależy od miejsca usytuowania silnika i pozostałych elementów układu napędowego. Przyjrzymy się od razu wadom i zaletom poszczególnych rozwiązań. Mamy więc:

Arrow 1. KLASYCZNY UKŁAD NAPĘDOWY
(zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
Jest to układ napędowy z silnikiem, sprzęgłem i skrzynią biegów umieszczonymi z przodu samochodu i napędzaną osią tylną. Przykładem może tu być stary poczciwy Polonez, Opel Omega czy przeważająca większość modeli BMW Cool

zalety:
* nieograniczona długość silnika (można budować układy 6, 8, 12 cylindrów)
* małe obciążenie elementów zawieszenia i prostsza konstrukcja zawieszenia kół
* układ klasyczny dobre dociążenie kół tylnych przy ruszaniu pod górę (tę cechę wyraźnie widać przy śliskich podjazdach w zimie)
* długi układ wydechowy (lepsze tłumienie, miejsce na swobodne umieszczenia katalizatora)
* korzystna strefa zgniotu
wady:
* niestateczność ruchu przy jeździe na wprost
* słabe dociążenie kół jezdnych przy niepełnej ładowności (przez niektórych humorystycznie nazywane tzw. zjawisko worka ziemniaków w bagażniku, gdyż często w zimie właściciele Polonezów wozili w bagażniku właśnie worek ziemniaków, tak aby zwiększyć dociążenie tylnej, napędzanej osi i umożliwić ruszanie na płaskiej, śliskiej nawierzchni)
* usytuowanie wału napędowego wzdłuż całego auta (wał powoduje zmniejszenie miejsca na nogi zwłaszcza dla środkowego pasażera tylnej kanapy)


Arrow 2. PRZEDNI UKŁAD ZESPOLONY
(zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
Jest to układ napędowy z silnikiem, sprzęgłem i skrzynią biegów umieszczonymi z przodu samochodu i napędzaną osią przednią. Przykładem może tu być np. Seicento, Fiat Panda, Fiat Doblo, Skoda Felicia, Fiat Punto itd. Jest to aktualnie chyba najbardziej rozpowszechniony typ układu napędowego.

zalety:
* dobre dociążenie kół kierowanych i napędowych
* większa stateczność ruchu (z reguły podsterowność)
* prosta konstrukcja tylnego zawieszenia
* krótka droga przenoszonego momentu czyli mniejsze starty momentu
* płaska podłoga nadwozia czyli więcej miejsca w kabinie pasażerskiej oraz duży bagażnik
* długi a więc bardziej korzystny układ wydechowy
* niższy koszt całkowity układu napędowego
wady:
* gorsza zdolność rozpędzania i pokonywania wzniesień (sam pamiętam, jak w elce próbowałem podjechać pod spore wzniesienie Punciakiem ;p. Jadąc pod górę przednia oś napędowa zostaje odciążona i zmniejsza się styk opony z jezdnią. Wystarczy niewiele śniegu i bez łańcuchów nie ma szans.)
* większe obciążenie elementów przedniego zawieszenia
* ograniczona długość silnika
* duża masa i przez to zwiększone zużycie przednich opon


Arrow 3. TYLNY UKŁAD ZESPOLONY
(zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
Jest to układ napędowy z silnikiem, sprzęgłem i skrzynią biegów umieszczonymi z tyłu samochodu i napędzaną osią tylną. Przykładem może tu być np. Porsche 911. Aktualnie układ napędowy tego typu stosowany jest rzadko przede wszystkim w samochodach z najwyższej półki cenowej. Cool
Wady i zalety są w tym przypadku niejako odwrotne w stosunku do przedniego układu zespolonego. Wymienię zatem jedynie te najważniejsze (gdyż nie znam się dokładnie na tym układzie).

zalety:
* dobre dociążenie kół napędowych zwłaszcza przy jeździe na wzniesieniu
* więcej miejsca na konstrukcję przedniego zawieszenia
* krótka droga przenoszonego momentu czyli mniejsze starty momentu
wady:
* większe obciążenie elementów tylnego zawieszenia
* duża masa i przez to zwiększone zużycie tylnych opon
* brak miejsca na duży bagażnik z tyłu pojazdu


Arrow 4. UKŁAD 4x4
(zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
Na wstępie należy wspomnieć o tym, że stały napęd 4 x 4 musi spełniać warunek bezpiecznego toczenia się auta na zakręcie, tzn. koła osi przedniej i tylnej muszą obracać się z różnymi prędkościami.

zalety:
* lepsze własności trakcyjne w każdych warunkach
* układ 4 x 4 większa zdolność pokonywania wzniesień
* mniejsza wrażliwość na boczny wiatr
* równomierne zużycie opon
wady:
* większy koszt układy napędowego
* mniejsza prędkość maksymalna
* większa masa
* większe zużycie paliwa


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Moderator
Administrator



Dołączył: 02 Lut 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: 3City

PostWysłany: Nie 15:26, 02 Mar 2008    Temat postu:
Chciałbym tylko zauważyć , że wada przy tylnym napedzie konkretnie "* brak miejsca na duży bagażnik z tyłu pojazdu" jest chyba podana tylko dla pojazdów z silnikiem z tyłu hehe , ponieważ auta nawet starszej generacji typu bmw e30 maja całkiem zacny bagażnik a naped jest na tył , więc nie do końca zgodzę się z tą wada.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mietan
Nowicjusz



Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia / Dąbrowa

PostWysłany: Nie 15:46, 02 Mar 2008    Temat postu:
Moderator napisał:
ponieważ auta nawet starszej generacji typu bmw e30 maja całkiem zacny bagażnik a naped jest na tył , więc nie do końca zgodzę się z tą wada.
no mi tutaj chodzi o samochody gdzie silnik jest z tyłu.. Więc jak tam o dobry bagażnik ? Smile A Ty mówisz o BMW, czyli o aucie który ma silnik z przodu. Smile

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Mietan dnia Nie 15:48, 02 Mar 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Moderator
Administrator



Dołączył: 02 Lut 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: 3City

PostWysłany: Pon 0:25, 03 Mar 2008    Temat postu:
dobra nie do końca zrozumialem wypowiedz , poniewaz bylo napisane ze przykladem jest porsche 911 a ja myślałem żee mówisz ogolnie o tylno napędówkach a w porsche faktycznie ma gdzie sie zapakowac Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mietan
Nowicjusz



Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia / Dąbrowa

PostWysłany: Pon 15:05, 03 Mar 2008    Temat postu:
Moderator napisał:
tylno napędówkach
No właśnie trochę się zastanawiałem o co chodzi ;d W 3pkt. ja pisze tylko o samochodach gdzie silnik jest umieszczony z tyłu Smile

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Mietan dnia Pon 15:06, 03 Mar 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.1wysokieobroty1.fora.pl Strona Główna -> Podwozie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group Boyz theme by Zarron Media 2003



Regulamin